سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: حضور وزیر امور خارجه و معاون اقتصادی وی در نشست اتاق بازرگانی تهران، فرصت مناسبی برای فعالان بخش خصوصی بود تا ایرادات ساختاری دیپلماسی اقتصادی دولت و موانع توسعه مراودات تجار و بازرگانان داخلی با همتایان خارجی آنها مطرح شود.

منوچهر متکی و علیرضا شیخ‌عطار با حضور در نشست صبحانه اتاق بازرگانی، سیاست‌های دولت در بخش توسعه روابط تجاری بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی آن را تشریح کردند و به سؤالات و انتقادات فعالان بخش خصوصی پاسخ دادند.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در این نشست خواستار تقویت بیشتر تعامل سفارتخانه‌های ایران با اعضای اتاق بازرگانی و تجار و بازرگانان شد.

وی همچنین بر ادامه نشست‌های مشترک سفرای ایران با اعضای اتاق بازرگانی تاکید کرد.

شفاف شدن محور سیاست خارجی، محور قرار گرفتن اقتصاد در روابط سیاسی، فعال شدن سفارتخانه‌ها در حل مشکلات تجاری و بانکی فعالان بخش خصوصی، افزایش حمایت دولت از صادرات بخش خصوصی به کشور عراق، پیگیری مطالبات بخش خصوصی از برخی دولت‌های خارجی، کمک وزارت خارجه به گسترش صنعت توریسم و دفاتر نمایندگی جذب توریسم در سفارتخانه‌ها، و توجه کردن دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور به بخش خصوصی، دیگر انتظارات بخش خصوصی از دستگاه دیپلماسی کشور بود که از سوی اعضای اتاق بازرگانی تهران عنوان شد.

حمایت از ظرفیت بخش خصوصی

منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز در این نشست به تشریح عملکرد دستگاه خارجه کشور در امر توسعه تجارت پرداخت و اظهار داشت: به هر میزان که ظرفیت صادراتی در بخش خصوصی وجود داشته باشد، وزارت خارجه آن را پشتیبانی می‌کند و علت سطح پایین مبادلات با عراق، ریسک بالای حضور در این کشور است.

متکی تاکید کرد: نه سیاست را فدای اقتصاد و نه اقتصاد را برای سیاست فدا می کنیم و منطبق با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص پذیرش پیشنهاد ایران برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با شورای همکاری خلیج فارس از سوی این شورا، گفت: نامه‌ای برای همکاری‌های اقتصادی به دبیر شورای همکاری‌های خلیج‌فارس ارسال و پیشنهاد کردیم ایران و این شورا بتوانند مذاکرات مربوط به موافقتنامه تجارت آزاد را آغاز کنند که 10 روز قبل در نشست وزرای خارجه این شورا به تصویب رسید و ما به زودی مذاکرات همکاری‌های تجارت آزاد با کشورهای حوزه خلیج‌فارس را آغاز می‌کنیم.

علیرضا شیخ عطار، معاون اقتصادی وزیر خارجه نیز درباره محدودیت‌های بانکی برخی کشورها علیه ایران گفت: نزدیک به 2 سال است دچار محدودیت‌های بانکی ضدقطعنامه‌ای از سوی آمریکا هستیم که با کارهای زیادی که صورت گرفته توانسته‌ایم این محدودیت‌ها را تا حدودی کنترل کنیم؛ با این وجود، آمریکا با اعمال فشار بر بانک‌هایی که در آنها سهام دارد یا بانک‌هایی که در آمریکا شعبه دارند، سعی دارد آنها را از ادامه همکاری با ایران بازدارد.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی و وزارت امور خارجه نشست‌های مشترک معرفی ایران را در سایر کشورها طراحی کرده است.

کد خبر 31199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز